Jak mierzyć konwersje i cele biznesowe w Google Analytics?

Działając w internecie, w łatwy sposób możemy zbierać  dane na temat klientów i osób odwiedzających naszą stronę internetową. Możemy dowiedzieć się m.in. o tym, czym się interesują, w jaki sposób do nas trafili a nawet, w jakie elementy klikają na stronie. Dodatkowo możemy te dane gromadzić i przechowywać przez dłuższy czas. Dzięki temu „trzymanie ręki na pulsie” i analizowanie danych na temat powodzenia naszego biznesu staje się bardzo proste. O tym, jak mierzyć cele biznesowe i konwersje za pomocą Google Analytics w dalszej części tekstu.

 
 

Czym są i do czego służą cele w Google Analytics?

 

Cel to nic innego, jak ukończone działanie (inaczej konwersja), które przyczynia się do sukcesu firmy.
 
Załóżmy, że jesteście właścicielami sklepu internetowego i Waszym celem biznesowym na najbliższy czas jest zwiększenie liczby złożonych zamówień o 10 % w ciągu roku. Do sprawdzenia stopnia realizacji celu można wykorzystać narzędzie jakim jest Google Analytics. Dzięki niemu możemy sprawdzić, w jakim stopniu witryna lub aplikacja spełnia określone konwersje i założenia.
 
Przykładowe zdarzenia (konwersje), które można skonfigurować jako cele GA:
– złożenie zamówienia,
– utworzenie konta
– kontakt lub wysłanie formularza kontaktowego
– pobranie pliku
– odtworzenie multimediów
 
To tylko najważniejsze i najczęściej wykorzystywane cele w GA. Oczywiście możecie śledzić wiele innych danych na temat funkcjonowania biznesu, jednak warto wiedzieć, że ich liczba jest ograniczona. Maksymalna liczba celów w widoku raportowania wynosi 20.
 

Konfiguracja celu

Aby rozpocząć konfigurację celu w Google Analytics należy przejść do panelu Administracji. Następnie wybieramy zakładkę cele i tworzymy nowy cel klikając w czerwony przycisk + CEL
nowy cel google analytics
 

 

Wybór szablonu celu

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego szablonu danych, które chcemy zbierać w GA.
 
Dostępne są 4 kategorie szablonów:
– przychody
– pozyskanie
– zapytanie
– zaangażowanie
 
szablon celu google analytics
 
Spośród nich, wybieramy ten który najlepiej odzwierciedla nasze zdarzenie i klikamy „Dalej”.
 
Oprócz gotowych szablonów, dostępna jest także możliwość konfiguracji celów niestandardowych. Tak właściwie, różnią się one jedynie tym, że mamy możliwość ustawienia własnej nazwy. Jeśli możecie znaleźć swój cel na liście szablonów, śmiało możecie z niego skorzystać bez konieczności opisywania celu.
 

Opis celu

Mamy już wybrany szablon, możemy zatem przejść do dalszej konfiguracji celu. Zanim jednak zaczniemy to robić, zatrzymajmy się na chwilę, by zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz. Otóż, podczas opisywania celu bardzo ważny jest logiczny wybór typu konwersji.
 
Przykład
Jeśli wybieramy szablon „Kontakt z nami”, trudno będzie zmierzyć jego częstotliwość lub miejsce konwersji wybierając np. typ celu „Czas trwania”. Logiczne jest więc, że aby sprawdzić miejsce występowania zdarzenia, wybieramy do tego typ „Miejsce”. Na pozór błaha sprawa, jednak w niektórych sytuacjach może przysporzyć nam trochę problemów.
 
Do opisu celów możemy wybrać jedno z dostępnych typów:
 
opis celu w google analytics
 
Aby poprawnie skonfigurować mierzenie naszego założenia biznesowego (którym jest zwiększenie liczby złożonych zamówień o 10 % w ciągu roku), używamy szablonu o nazwie Złożenie zamówienia oraz typ Miejsce docelowe.
 
UWAGA! Korzystając z typu Zdarzenie potrzebna jest dodatkowa konfiguracja konwersji m.in. za pomocą Google Tag Managera, w którym określa się jego Kategorię, Działanie, Etykietę oraz Wartość. O tym, jak skonfigurować zdarzenie w GTM będę pisać osobny post na blogu. Póki co chcę, abyście skupili się na tym, jak tworzyć cele za pomocą standardowych typów (Miejsce docelowe, Czas trwania, Strony/ekrany na sesję)

Szczegóły celu

W tym kroku określamy szczegółowe elementy celu. Widok w tej części będzie zmieniał się w zależności od przyjętego początkowo szablonu.
 
 
Dla naszego przykładu będzie wyglądał on następująco:
szczegóły celu google analytics
 

Aby poprawnie skonfigurować nasz przykładowy cel, w pierwszej kolejności określamy typ dopasowania naszego ULR-u.

W zależności od potrzeb, wykorzystuje się ich 3 rodzaje dopasowania URL-u:

  • Równa się – dla standardowych, stałych adresów URL, których dopasowanie równa się to dokładne dopasowanie do całego adresu URL od początku do końca.
  • Rozpoczyna się od – aby wyeliminować parametry końcowe adresu URL. Używane podczas tego typu dopasowania, w którym adresy URL Twojej strony są zasadniczo stałe, ale zawierają dodatkowe, zmienne parametry na końcu.
  • Dopasowanie za pomocą wyrażenia regularnego – aby dopasować do wielu kryteriów. Tutaj już zaczyna się wyższa szkoła jazdy, ponieważ do konfiguracji potrzebne są wyrażenia regularne. Więcej o nich możecie przeczytać tutaj: https://support.google.com/analytics/answer/1034324?hl=pl
 
Do opisu celu wybieramy miejsce docelowe, do którego kierowana jest osoba po zakupie. Bardzo często jest to m.in. strona podziękowania, tzw. „Thank You Page”, której końcowy URL może wyglądać następująco:  /thankyou.html. Dzięki temu, możemy sprawdzać ile osób tam trafia, a tym samym na bieżąco monitorować założony przez nas cel biznesowy.
 
Dodatkowo możemy przypisać wartość naszemu zdarzeniu oraz śledzić go według określonej ścieżki użytkownika.
 
Jak przypisać wartość celu w GA?
Możemy tutaj wpisać określoną wartość naszego produktu. Jeśli sprzedajemy produkty to wartością celu będzie cena produktu. Jeśli natomiast naszym celem jest zdarzenie, które nie jest zakupem (np. pobranie e-booka), to w takiej sytuacji bazujemy na danych, które mówią nam o tym, jak często taka aktywność prowadzi do zakupu.
 
Przykład:
Załóżmy, że jesteście właścicielami sklepu internetowego. Na stronie udostępniacie e-booka do pobrania za darmo i chcecie dowiedzieć się, jaką wartość biznesową (sprzedażową) dzięki niemu realizujecie. Wiecie, że 10% osób, które pobrały e-booka, dokonały zakupu średnio za 50 PLN. Wartość tego celu (osiąganego przez użytkowników, którzy docierają do ostatniej strony  „Thank You Page”) możemy określić zatem w wysokości 5 PLN (czyli 10% z 50 PLN).
 
Co daje określenie ścieżki użytkownika do celu?
Określenie ścieżki użytkownika umożliwia śledzenie poszczególnych kroków, które wykonują użytkownicy podczas realizacji celu. Dzięki temu mamy możliwość śledzenia poszczególnych ruchów poprzedzających konwersję.

 
Ufff! To tyle na dziś. Dobrnęliśmy do końca.
 
Wiem, że to dość spora dawka wiedzy jak na jeden wpis, dlatego… Co powiecie na kolejny post z kilkoma przykładami konfiguracji celów? Będzie to taka „druga, praktyczna część”, w której pokaże Wam kilka przykładów tworzenia celów w Google Analytics.
 
Miłego!
N.