Podstawy Google Analytics – najważniejsze pojęcia

Google Analytics to narzędzie, które służy do badania ruchu na stronie internetowej oraz identyfikacji użytkowników odwiedzających witrynę. Nie ważne czy prowadzicie e-sklep, stronę internetową, w której oferujecie usługi, czy po prostu prowadzicie bloga – te narzędzie pozwoli Wam skutecznie rozpoznać Waszą publiczność i jej zachowanie. Najważniejsze pojęcia Google Analytics z pozoru mogą wydać się oczywiste, jednak jak się w praktyce okazuje sprawiają problemy nawet osobom, które od dłuższego czasu korzystają z tego narzędzia.


 

Najważniejsze pojęcia Google Analytics

Wiele osób zaczynając przygodę z Google Analytcis nie szuka informacji o tym, co oznaczają konkretne pojęcia. Z pozoru proste i oczywiste definicje nie do końca przedstawiają to, o czym myślimy. Google Analytics ma swoje wady i zalety oraz pewne nieścisłości, o których trzeba wiedzieć aby prawidłowo interpretować dane, które możemy w nim znaleźć. Aby uniknąć błędów warto zapoznać się z prawidłową definicją pojęć, z którymi najczęściej mamy do czynienia.

Do najczęściej spotykanych definicji można zaliczyć:

  • użytkownik,
  • odsłona,
  • sesja/ wizyta na stronie,
  • średni czas spędzony na stronie,
  • współczynnik odrzuceń

 

Użytkownik

Pojęcie te, wskazuje liczbę unikatowych wejść z przeglądarek internetowych. Dzięki niemu, możemy dowiedzieć się ilu użytkowników odwiedziło naszą witrynę. Warto wiedzieć, że dane, które dostarczane są do Google Analyticsa na temat liczby użytkowników pochodzą z plików cookies, które zapisywane są w wyszukiwarkach. Liczba użytkowników, która mierzona jest na ich podstawie nie wskazuje zatem liczby osób, które weszły na naszą stronę internetową. Jeden użytkownik to tak naprawdę jedna przeglądarka, w której zostały zapisane pliki cookies. Jedna osoba może korzystać z wielu urządzeń, tym samym generując nam dodatkowy ruch, który jest tak właściwie powielany. I na odwrót – inna osoba korzystając z przeglądarki, z której wcześniej zarejestrowano wejście nie będzie już rejestrowana jako nowa.

jeden użytkownik ≠ jedna osoba odwiedzająca witrynę

jeden użytkownik = jedna przeglądarka, w której zapisane zostały pliki cookies

 

Odsłona

Jest to liczba odsłon zarejestrowanych na konkretnej stronie internetowej. Użytkownik wchodząc ja stronę i przechodząc do kolejnych zakładek lub wpisów generuje określoną liczbę odsłon. Bez względu na to czy już ją odwiedzał czy nie, za każdym razem dane są zliczane. 

 

Sesja/ wizyta na stronie

Sesja jest to zdarzenie, które rozpoczyna się gdy użytkownik wchodzi na Waszą stronę, a kończy po określonym czasie braku aktywności. Standardowo jest to 30 minut, jednak można ten czas dowolnie modyfikować. Jeśli użytkownik odwiedza Waszą witrynę i po chwili opuszcza, po czym po upływie 30 minut znowu do niej zagląda to Google Analytics zlicza na tej podstawie dwie wizyty. Natomiast jeśli użytkownik powróci w krótszym czasie, sesja nie zostanie przerwana i będzie traktowana jako jedna wizyta. 

Istnieje kilka zdarzeń, które mogą wpływać na przerwanie sesji i zliczanie kolejnej wizyty:

  • brak ruchu użytkownika na stronie przez określoną ilość czasu,
  • opuszczenie witryny i brak powrotu określonym czasie,
  • usunięcie plików cookies,
  • odwiedzenie witryny z innego źródła w trakcie trwania sesji (może to być m.in. wizyta z Facebooka),
  • wybicie północy w strefie czasowej użytkownika.

 

Średni czas spędzony na stronie

Jeden z podstawowych wskaźników, który bardzo często jest błędnie rozumiany. Choć sama nazwa sugeruje, że jest to czas jaki użytkownik przebywał na stronie – nie do końca jest to prawda. Średni czas spędzony na stronie mierzony jest na podstawie zaangażowania użytkownika, który rejestrowany jest na podstawie pojedynczych zdarzeń. Zaangażowanie mierzone jest na podstawie ruchu, który związany jest z przejściem do kolejnej podstrony lub podczas wizyty, w której użytkownik znajduje angażującą zawartość (m.in. odtworzenie filmu na stronie).

Przykład 1:

Użytkownik wchodzi na stronę o godz. 16:50, po czym przechodzi do kolejnej podstrony o 17:00. Kolejną zakładkę odwiedza o 17:10, z której ostatecznie opuszcza witrynę o godzinie 17:30. Sumując mamy 40 minut spędzonych na stronie. W Google Analytics znajduje się jednak inna wartość – 20 minut.

Jak Google Analytics zlicza średni czas spędzony na stronie przez użytkownika?

Narzędzie zlicza czas pomiędzy pierwszym a ostatnim zdarzeniem:
17:10 (ostatnie zdarzenie) – 16:50 (pierwsze zdarzenie) = 20 minut

Przykład 2:

Użytkownik wchodzi na stronę o godz. 16:50, po czym przechodzi do kolejnej podstrony o 17:00. Kolejną zakładkę odwiedza o 17:10, w której odtwarza znajdujący się tam film. Witrynę ostatecznie opuszcza witrynę o godzinie 17:30.

W tym przypadku, podczas przejścia na ostatnią podstronę mamy do czynienia z dalszym zaangażowaniem (użytkownik ogląda znajdujący się na niej film). Zgodnie z definicją, średni czas spędzony na stronie liczymy na podstawie czasu, w jakim użytkownik jest zaangażowany. W tej sytuacji wskaźnik liczony jest w następujący sposób:

17:30 (ostatnie zdarzenie) – 16:50 (pierwsze zdarzenie) = 40 minut

 

Współczynnik odrzuceń

Wskaźnik, który mówi nam o tym jaki procent użytkowników, którzy weszli na naszą stronę wygenerowali zaledwie jedną odsłonę i opuścili witrynę. Wysoka wartość może wskazywać na to, że publikowane przez Was treści nie odpowiadają oczekiwaniom osób, które odwiedziły stronę, lecz nie zawsze tak musi być. Abyście mogli lepiej zrozumieć istotę tego wskaźnika odsyłam do dwóch tekstów:

Z podstawowych pojęć w Google Analytics to by było na tyle. Mam nadzieję, że zawarte tutaj informacje pomogą Wam lepiej wykorzystać dane i informacje o użytkownikach odwiedzających Waszą witrynę.

Dajcie znać, czy znacie podstawy Google Analytics i występujące tam pojęcia? Jak sobie radzicie z analizą danych w Google Analytics?

 

  • Informacji dotyczących GA nigdy za wiele, dzięki ;)

  • Bardzo przydatne informacje – zwłaszcza dla osób dla których kwestie techniczne są ważne, ale nie tak zrozumiałe jakbyśmy chcieli :) Dzięki.

  • bardzo przydatny wpis dla osób które zaczynają swoją przygodę z monitorowaniem swoich zasięgów :)

  • Wielu osobom Twój wpis na pewno pomoże odczytać własne statystyki. Dzięki dobrej analizie ruchu na stronie można wyeliminować swoje błędyi zawalczyć o jeszcze większy zasięg.

  • Przydatny wpis, taka wiedza jest zawsze potrzebna.

    • Myślę, że warto dowiedzieć się co oznaczają poszczególne wskaźniki bo bardzo są źle definiowane. Podstawowa wiedza jednak nie do końca jest dla wszystkich jasna :)

  • Doris EM

    Przydatne informacje, idealne jak na mój początek ;)

  • Dzięki za wpis – przyda się, kiedy odpalę GA :)

  • Widzę, że dobrze trafiłam. Niedawno przeszłam na własną domenę i serwer i dopiero teraz, po 3 latach blogowania „dorobiłam się” Analyticsa. Trochę to dla mnie jeszcze czarna magia, więc ten słownik pojęć bardzo mi się przydał. Dzięki!

  • Jestem w tym totalnie zielona – raczkuję. W końcu wiem czym różni się odsłona od sesji! Dzięki ;)

  • Średni czas spędzony na stronie to dla mnie totalna porażka. Mam wrażenie, że ten parametr jest potwornie zaniżany w statystykach :/

    • Średni czas spędzony na stronie to wskaźnik, który trzeba interpretować bardzo ostrożnie. Nie zawsze jego niska wartość jest zła, być może odbiorcy znaleźli to co chcieli i nie podjęli dalszego ruchu. Wysoka wartość choć wskazuje na większe „zaangażowanie” to może być wynikiem tego, że użytkownicy są zagubieni i nie potrafią się odnaleźć. Najważniejsze przy analizie tego wskaźnika to śledzenie skrajnie wysokich lub niskich wartości dla poszczególnych podstron.

  • Zapisałam sobie ten wpis w zakładkach. Czytałam dwa razy powoli, porównując wszystko z moimi odczytami. Dziękuję za tak normalne tłumaczenie. Najciekawsze jest to że jeden użytkownik to nie zawsze to samo jedna osoba odwiedzająca witrynę. Pozdrawiam Kasia

    • Na początku pojęcia mogą się mylić ale z biegiem czasu powinno być coraz lepiej. Cieszę się, że mogłam pomóc :)

      • Twój blog wyróżnia się na tle innych, o podobnej tematyce tym że jest napisany dobrym, rozumianym przeze mnie językiem. Dziękuję.