Skąd odbiorcy trafiają na stronę? Podstawowe źródła ruchu w Google Analytics

Jeśli prowadzicie własną stronę internetową zapewne jesteście ciekawi z jakich źródeł trafiają do Was odbiorcy. Czy jest to ruch z wyszukiwarki, mediów społecznościowych a może z linków odsyłających? Informacje na temat źródeł ruchu strony możemy zdobyć zakładając konto Google Analytics. Narzędzie te, gromadzi statystyki na temat pojawiających się użytkowników na stronie. Jak wykorzystać Google Analytics do poznania źródeł ruchu? Tego dowiecie się poniżej.


 

POZYSKIWANIE RUCHU

Dane na temat źródeł ruchu znajdziecie w Google Analytics w zakładce Pozyskiwanie. Znajdują się tutaj informacje o źródłach darmowego ruchu (m.in. wyszukiwarka, linki) oraz ruchu płatnego (AdWords, kampanie). Dziś skupimy się jednak na bezpłatnych źródłach ruchu, pozostałe zostaną celowo pominięte.
 
pozyskiwanie ruchu w google analytics
 

PODSTAWOWE ŹRÓDŁA RUCHU NA STRONIE

Podstawowe źródła ruchu możemy podzielić na cztery grupy:
  • refferal – jest to ruch z tzw. odesłań – generowany w momencie kiedy użytkownik klika w odnośnik do strony,
  • social – ruch pochodzący z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter itp.
  • organic search – jest to ruch organiczny, który ma miejsce gdy odbiorca trafia na stronę z wyników wyszukiwania,
  • direct – źródło ruchu, które jest generowane przez użytkowników, którzy ręcznie wpisują adres witryny w oknie przeglądarki.
 
 
kanały pozyskiwania ruchu w google analytics
 
 
 sesje w google anaytics
 

Jak powinien kształtować się ruch z poszczególnych kanałów?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Niestety nie ma idealnych proporcji pomiędzy poszczególnymi źródłami ruchu, ponieważ każda strona jest inna i ma inny charakter. Dla jednej najważniejszy będzie ruch organiczny, dla innej pochodzący z social media. Najważniejsze jest to, abyśmy potrafili prawidłowo ocenić zmiany w natężeniu ruchu odbiorców i określić efektywność realizowanych działań. Być może okaże się, że ruch z mediów społecznościowych w ostatnim czasie zmalał a Wy akurat zmieniliście koncepcje postów na nowe. Jeśli zależy Wam na pozyskaniu ruchu z tego źródła – będzie to znak, że wprowadzone zmiany są niekorzystne.
 

ZACHOWANIE ODBIORCÓW W WITRYNIE

W Google Analytics możemy znaleźć osobną zakładkę z informacjami na temat zachowania użytkowników, jednak dane na temat poszczególnych źródeł ruchu możemy znaleźć przechodząc w Google Analytics wskazaną poniżej ścieżką. W tym miejscu możemy sprawdzić m.in. dane na temat zaangażowania na stronie poszczególnych grup ruchu.

 

Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały

 

 W panelu ścieżka ta wygląda w sposób następujący:
 
 

kanały pozyskiwania ruchu w google analytics

 

 zachowanie użytkowników na stronie googe analytics
 
Informacje zgromadzone w Google Analytics w zakładce Kanały przedstawiają wartości osiągane w każdym ze źródeł ruchu na stronie, a w tym m.in. średni czas trwania sesji oraz wysokość współczynnika odrzuceń.
 
Jeśli nie wiesz dokładnie co oznaczają te pojęcia, odsyłam Cię do posta o podstawowych pojęciach w Google Analytics, w którym są one dokładnie wytłumaczone.

Istotne informacje na temat zachowania użytkowników na stronie

Oprócz podstawowych danych ważną informacją dla osób, które zarządzają witryną internetową są statystyki o tym, jak dużo jest nowych użytkowników trafiających na stronę i skąd napływa ich najwięcej.
 
Dzięki tym danym mamy możliwość sprawdzenia, w którym ze źródeł ruchu odbiorcy najchętniej przechodzą na stronę, a w którym z nich tego nie robią. Na podstawie tych informacji może odpowiednio dopasować swoje działania marketingowe. Jeśli zależy Wam na tym aby zwiększyć ruch z mediów społecznościowych i ograniczyć odsetek wyjść ze strony – w tym miejscu możecie sprawdzać swoje postępy.

 

IDENTYFIKACJA STRON ODSYŁAJĄCYCH

Jeśli wiecie już jak kształtuje się ruch z odesłań na Waszej stronie internetowej, zapewne jesteście ciekawi jakie strony prowadzą odbiorców do Waszej witryny. Takie informacje znajdują się w zakładce:

 

Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Witryny odsyłające
 
W panelu ścieżka ta wygląda w sposób następujący:
 

 witryny odsyłające do strony google analytics

 

Czego możecie się dowiedzieć i jak to wykorzystać?

Po przejściu do zakładki Witryn odsyłających naszym oczom ukażą się adresy wszystkich witryn, w których znajduje się odnośnik do naszej strony internetowej. Może okazać się, że nawet nie mieliście pojęcia o istnieniu niektórych z nich! Warto zatem śledzić, na jakich stronach pojawiają się linki prowadzące do  naszej strony internetowej. Statystyki w Google Analytics umożliwiają nam poznanie w którym miejscu odbiorcy treści najchętniej klikają w odnośniki i gdzie generowany jest najbardziej wartościowy ruch. To cenne informacje, które powinny zostać przez Was wykorzystanie podczas planowania działań marketingowych.

 

SPOŁECZNOŚCIOWE ŹRÓDŁA RUCHU

Jeśli analizujemy statystyki poszczególnych grup odbiorców w Google Analytics warto także zajrzeć na zakładkę, w której możemy znaleźć informacje na temat odesłań z poszczególnych kanałów mediów społecznościowych. Warto zaglądać na tą zakładkę i na bieżąco kontrolować aktywność naszych czytelników. Dzięki tym danym możemy intensyfikować naszą aktywność w medium o największej liczbie przejść do witryny.
 

Statystyki o odbiorcach pochodzących z social media znajdziecie w zakładce:

 

Pozyskiwanie -> Sieci społecznościowe -> Odesłania z sieci
 ruch z sieci społecznościowych google analytics
 

Jak możecie wykorzystać statystyki o social media?

Dzięki tym danym możecie jeszcze lepiej poznać Waszych odbiorców i odpowiednio dopasować wykorzystywanie media społecznościowe. Może okazać się, że najwięcej osób trafia na stronę z kanału, który został ostatnio przez Was zaniedbany. W takiej sytuacji warto nadrobić zaległości i aktywnie publikować posty w tym medium, z którego pochodzi cenny ruch.
 
Dajcie znać w komentarzach jak wygląda to u Was. Z jakiego źródła macie największą liczbę odwiedzin na swoich stronach internetowych? U mnie jak widać są to odesłania, jestem ciekawa jak kształtują się statystyki u Was. Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu!
 
Pozdrawiam,
Nina