Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

Analiza danych w Google Analytics jest świetnym źródłem wiedzy na temat funkcjonowania naszej strony oraz nieprawidłowości, które w niej występują. Aby wyciągane wnioski były faktycznym odzwierciedleniem tego, co dzieje się w witrynie, warto zapoznać się z możliwymi przyczynami występowania wysokiego współczynnika odrzuceń.   


 

Techniczne błędy w indeksowaniu ruchu na stronie

Z technicznego punktu widzenia, przyczyną  może być nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzenia z Google Analytics. Sprawdzenie poprawności kodu powinno być pierwszą czynnością wykonaną podczas badania przyczyn występowania wysokiego współczynnika odrzuceń.  Być może kod został dodany tylko na stronie głównej, a reszta podstron nie została zmodyfikowana.

Brak prawidłowo wklejonego kodu na kolejnych stronach powoduje, że GA jest niezdolny do zbierania danych, mimo że ruch użytkowników istnieje.  Aby temu zaradzić, musisz dokładnie sprawdzić, czy wygenerowany kod na wszystkich stronach został umieszczony poprawnie i w razie potrzeby przesłać go ponownie.

 

Co w przypadku, jeśli nasz kod został umieszczony prawidłowo?

W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na konstrukcję strony oraz pojedynczych postów.

 

Do najczęściej występujących przyczyn, w której użytkownicy opuszczają naszą stronę, należy zaliczyć:

  • nieczytelny projekt strony, w którym osoba odwiedzająca nie potrafi się odnaleźć, co w konsekwencji prowadzi do opuszczenia witryny,
  • niepoprawna optymalizacja strony/postu pod kątem SEO, w której czytelnik nie znalazł wyszukiwanej przez niego treści,
  • rozproszenie czytelnika dużą ilością reklam i odnośników zewnętrznych co może obniżyć atrakcyjność naszej strony na tle konkurencji,
  • złe dopasowanie treści do określonej grupy odbiorców,
  • występowanie błędów na stronie (m.in. błąd 404),
  • zbyt długie ładowanie się strony,
  • błędy występujące podczas odwiedzania witryny w innych przeglądarkach niż ta, która była stosowana do jej utworzenia,
  • wymogi dotyczące akceptacji określonych warunków korzystania ze strony, konieczność wprowadzania danych przez użytkownika lub rejestracji,
  • brak intuicyjności w przypadku sklepów internetowych, a także zbyt długa droga do pokonania od momentu wyboru produktu do jego zakupu.

 

Oczywiście możliwe jest wystąpienie innych, indywidualnych przyczyn, jednak te są najbardziej powszechne. Prócz sytuacji, które mają negatywny wpływ na jakość naszej strony, występują również takie, w których absolutnie nie powinniśmy przejmować się wartością wskaźnika.

Analizując pojedyncze strony pod kątem wartości wskaźnika odrzuceń, powinniśmy uwzględnić także ich specyfikę.

Strona zawierająca formularz do wypełnienia zawsze będzie charakteryzować się wyższą wartością ze względu na dużą niechęć użytkowników do wprowadzania własnych danych. Po przeczytaniu najnowszego wpisu stały bywalec naszej strony także opuści serwis bez kontynuacji działania, co również odczytywane jest przez GA jako ruch „niewartościowy”.

Poznanie przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń wymaga szerokiego spojrzenia na to co dzieje się na stronie. Warto obserwować jego wartość, która może być sygnałem o nieprawidłowościach występujących w naszej witrynie.