Współczynnik odrzuceń. Kiedy jest za wysoki?

Współczynnik odrzuceń jest jednym z podstawowych wskaźników informujących o kondycji naszej strony internetowej. Aby prawidłowo interpretować jego wartość, niezbędna jest wiedza na temat tego, co oznacza, a także wartości jaką powinien osiągać.


 

Definicja wskaźnika odrzuceń wg Google:

Współczynnik odrzuceń to odsetek sesji, podczas których użytkownik widzi tylko jedną stronę i opuszcza witrynę bez wchodzenia w interakcję z nią.

Krótko mówiąc, jest to wskaźnik wskazujący, jaka część osób wchodząc na naszą stronę, nie przeszła w dalsze odnośniki i podstrony. Wysoki wskaźnik odrzuceń może być niepokojący, ale warto mieć na uwadze, że standardowa jego wartość różni się w zależności od typu strony. Wykorzystując infografikę, którą przygotował Kiss Metrics możemy zauważyć, że średnia wartość wskaźnika w zależności od rodzaju witryny znacząco się różni.

 

wskaźnik odrzuceń prawidłowe wartości

 

Z powyższej grafiki możemy dowiedzieć się, że:

  1. Sklepy internetowe charakteryzują się średnio 20 – 40% wartością wskaźnika odrzuceń,
  2. Na stronach dedykowanych (simple landing pages), na które skierowany jest ruch z kampanii reklamowej, wskaźnik wynosi 70 – 90%,
  3. Portale internetowe charakteryzują się średnio 10 – 30% wskaźnikiem odrzuceń,
  4. Serwisy internetowe to przeważnie 10 – 30% wartość wskaźnika,
  5. Strony ukierunkowane na ścisłą grupę odbiorców (np. specjalistyczne blogi) przyjmują średnio 40 – 60% odrzuceń,
  6. Strony generujące lead’y (pozyskiwanie bazy potencjalnych klientów) przyjmują 30 – 50% wartość wskaźnika.

 

Nie warto zatem przejmować się wysoką wartością odrzuceń, jeżeli prowadzimy np. blog specjalistyczny. Użytkownicy często wyszukując dane w wyszukiwarce i klikając na odnośnik do interesującej ich treści, po przeczytaniu artykułu, po prostu wychodzą ze strony.

Znając standardy i średnie wartości wskaźnika odrzuceń możesz być spokojny, jeżeli mieścisz się we wskazanych przedziałach.

Jeśli wartość wskaźnika odrzuceń Twojej strony internetowej nie znajduje się w określonym przedziale, może być to sygnał, że coś jest nie tak jak powinno. Aby skutecznie kreować swoją pozycję w internecie, musisz poznać przyczynę takiego stanu rzeczy.

Jakie mogą być powody, w których Twoja witryna jest opuszczana już po pierwszej odsłonie? Przyczyn może być kilka. O tym, jakie zdarzenia generują wysoką wartość wskaźnika odrzuceń, dowiesz się z posta Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń.

  • Konkretnie, przejrzysto i na temat – takie artykuły lubię. Czyli wg tych informacji nie muszę się tak bardzo martwić współczynnikiem odrzuceń. Blog znajduje się w górnym przedziale, ale jest ok. Tak sobie kombinuję że to może być też związane z promocją wykupioną na facebooku, bo ilość powracających użytkowników jak dla mnie jest też zadowalająca.

    • Nina

      Analiza współczynnika odrzuceń jest dość trudna w wyciąganiu wniosków (szczególnie jeśli chodzi o blogi), bo wiele osób które jest zainteresowane danym tematem może trafić na konkretny wpis z wyszukiwarki i po jego przeczytaniu wyjść ze strony bo znalazła odpowiedz i nie szuka niczego więcej. Ważne jest aby obserwować współczynnik względem określonych danych bo w zasadzie taki ogólna wartość dla całego bloga nam za dużo nie mówi. Można go przeanalizować np. na konkretnych podstronach (wpisach) i sprawdzić gdzie jest najwyższy.

    • Tak, dokładnie. Współczynnik odrzuceń jest dość trudny do analizy w jeśli chodzi o blogi. Bardzo często trafiają do nas osoby z wyszukiwarki, które po przeczytaniu konkretnego wpisu po prostu wychodzą bo znalazły odpowiedź na nurtujące ich pytanie. Współczynnik odrzuceń dla całości strony w zasadzie nie mówi nam zbyt wiele, dlatego warto analizować go pod względem konkretnych podstron (wpisów). Wtedy możemy dowiedzieć się które treści są interesujące dla naszych czytelników, a z których uciekają gdzie pieprz rośnie :)