Co interesuje odbiorców, a czego lepiej unikać? Analiza treści w Google Analytics

Czy to, co publikuje jest interesujące dla moich odbiorców? Każdy kto posiada własną stronę internetową lub bloga z pewnością nie raz zadaje sobie te pytanie. Aby poznać na nie odpowiedź, musimy przejść do zaplecza naszej witryny i sprawdzić, które treści odpowiadają ich oczekiwaniom, a które z nich w ogóle ich nie interesują. Analiza treści w Google Analytics w 3 krokach.


Aby przeprowadzić analizę treści w witrynie, strona musi być podpięta do Google Analytics, które zbiera dane i statystki na temat ruchu i zachowania użytkowników. Na podstawie zgromadzonych informacji przyjrzymy się, jakie treści generują największy ruch oraz te, które powodują, że użytkownicy uciekają ze strony.

Krok 1. Analiza odwiedzanych podstron

Pierwszym krokiem, który należy wykonać podczas analizy treści w Google Analytics jest sprawdzenie najczęściej odwiedzanych podstron. Aby to zrobić musimy przejść poniższą ścieżkę:


Zachowanie -> Zawartość witryny -> Wszystkie strony

analiza treści google analytics wszystkie strony

Po przejściu do raportu naszym oczom powinna ukazać się tabela z listą najczęściej odwiedzanych podstron przez naszych odbiorców. Domyślnie jest ona posortowana według liczby odsłon, ale możemy to zmienić klikając na najbardziej istotny dla nas parametr. Jeśli zależy nam na tym, aby użytkownik spędzał jak największą ilość czasu na stronie, warto posortować tabelę według średniego czasu spędzonego na stronie. Wtedy dowiemy się, które z podstron (oraz znajdujących się na nich treści) generują najdłuższe wizyty, a tym samym są dla nich najbardziej interesujące.

wszystkie strony google analytics

Podczas analizy danych z raportu, warto zadać sobie pytanie, czy wśród najczęściej czytanych podstron znajdują się te, na których najbardziej nam zależy? Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi nie, musimy zastanowić się dlaczego tak jest i co zrobić, aby to zmienić.

Krok 2. Badanie stron wejścia

Dzięki analizie raportu stron docelowych możemy dowiedzieć się, przez jakie podstrony odbiorcy najczęściej trafiają do naszej witryny. Pozyskane w ten sposób informacje wskazują nam na to, które z treści przyciągają odbiorców i sprawiają, że przechodzą do witryny. Informacje i statystyki o stronach wejścia możemy znaleźć przechodząc poniżej podaną ścieżką:


Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe

strony docelowe analiza treści

 

Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas analizy stron wejścia? Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić podstrony generujące największą liczbę nowych użytkowników. Dzięki tym informacjom, możemy dowiedzieć się, jaka tematyka postów przynosi najlepsze efekty i przynosi nam kolejnych czytelników. Istotną informacją z tego raportu jest również współczynnik odrzuceń, który informuje o tym, jaka część użytkowników opuściła witrynę po przeglądnięciu zaledwie jednej podstrony.

strony wejścia analiza treści google analitycs

 

Jednoodsłonowe wizyty są najczęściej oznaką braku zainteresowania użytkowników ale… nie zawsze. Wysoki współczynnik odrzuceń zauważymy także przy domyślnej konfiguracji Google Analytics, który nie pozwala na identyfikację ilości czasu jaką użytkownicy spędzają na podstronie. Jednoodsłonowa wizyta nie ma określonego minimalnego czasu, w którym traktowana jest jako wizyta z odrzuceniem. Będzie to zarówno wizyta, która trwała  5 sekund, a także 10 minut, w której odbiorca przeczytał cały artykuł.

Więcej informacji o współczynniku odrzuceń możecie znaleźć tutaj:

Krok 3. Analiza podstron odwiedzanych jako ostatnie

Analogicznie do raportu zawierającego dane na temat stron wejścia – strony wyjścia wskazują nam te podstrony, które zostały odwiedzone podczas wizyty jako ostatnie. Miejsca, w których użytkownicy opuszczają stronę mogą wskazywać na brak zainteresowania pojawiającą się w nich treścią lub brak możliwości przejścia na inne podstrony.

Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony wyjścia

strony wyjścia google analitycs

Podczas analizy stron wyjścia swoją uwagę powinniśmy skupić na wartości procentowej, która informuje nas jaka część odsłon była równocześnie tą ostatnią. W przypadku tych, które mają wartość bliską 100 %, warto zastanowić się dlaczego odbiorcy uciekają ze strony w tym miejscu. Być może jest coś, co nie do końca im się podoba lub całkowicie ich odstrasza?

 

Wysoki odsetek wyjść może być spowodowany także długim czasem wczytywania się strony oraz wynikać z pojawiających się na niej błędów. Przeglądając dane na ten temat, musimy wziąć pod uwagę różne możliwości i dokładnie sprawdzić, które z nich powodują tego typu zachowanie. Możemy to zrobić m.in. testując różne rozwiązania i podglądać, jakie osiągamy w ten sposób efekty.


Jestem ciekawa, czy analizujecie te dane w Google Analytics?
Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

N.