Budowanie persony, czyli jak określić odbiorcę marki?

budowanie persony sposób na określenie odbiorcy

Działania marketingowe są skuteczne jeśli wiemy do kogo kierujemy swój przekaz. Budowanie persony to podstawa, którą każdy powinien wykonać zanim zacznie promocję swojej marki. Brak jakichkolwiek działań w tej kwestii można porównać do strzelania w tarczę w ciemności. Jeśli nie wiesz gdzie celować, nawet największy wysiłek włożony w osiągnięcie celu może zostać zmarnowany. Oczywiście jest minimalna szansa, że nie spudłujecie ale czy warto aż tak ryzykować?


Po co tworzy się personę?

Określenie grupy docelowej za pomocą person bardzo ułatwia promocję, dzięki temu wiemy jak skonstruowany ma być przekaz i co może zainteresować naszych potencjalnych odbiorców. Trudno jest tworzyć coś, jeśli nie wiemy kto jest odbiorcą. Dużo łatwiej przychodzi nam tworzenie działań marketingowych jeśli w myślach mamy konkretną osobę. Dzięki temu, że wiemy jaką ma płeć, zainteresowania, jak wygląda jej codzienność i praca – możemy skutecznie dopasować treść i podnieść efektywność naszych działań.

Skąd zebrać podstawowe dane na temat persony?

Aby określić personę dla swojego biznesu w pierwszej kolejności warto jest zbadać, czym charakteryzują się nasi obecni odbiorcy.

Pomocne będą tutaj dwa narzędzia: Facebook oraz Google Analytics.

STATYSTYKI NA FACEBOOKU

 

 

Statystyki na Facebooku umożliwiają poznanie Waszych odbiorców w tym konkretnym medium. Można zatem twierdzić, że osoby które tam trafiają charakteryzują się podobnym profilem co użytkownicy odwiedzający stronę internetową. Dzięki tym informacjom możecie dowiedzieć się jaką część odbiorców stanowią kobiety, a jaką mężczyźni. Dodatkowo wskazując także na przedział wiekowy.

 

DANE Z GOOGLE ANALYTICS

sprawdzanie płci odbiorców marki google analytics

 

 

budowanie persony google analytics zainteresowania

 

 

budowanie persony google analytics wiek odbiorców

 Możliwości jaką dają dane z Google Analitycs podczas budowania persony są dużo większe. Przy odpowiedniej konfiguracji tego narzędzia możemy mieć dostęp do informacji takich jak zainteresowania oraz wiek i płeć użytkowników odwiedzających stronę.

Wykorzystując te dwa narzędzia możemy wstępnie określić jak wygląda nasz potencjalny odbiorca. Dzięki tym danym, wiemy jakiej jest płci, ile ma lat, czym się interesuje i skąd pochodzi. To bardzo duża ilość informacji, jednak budowanie persony na tym się nie kończy. Aby w pełni określić sylwetkę naszego odbiorcy potrzebne jest jeszcze kilka danych.

Jak określić charakter persony?

Wyobraźcie sobie, jak chcielibyście aby wyglądał Wasz odbiorca i kto potencjalnie mógłby być Waszym klientem. Wiadomo, że pewne kategorie produktów (np. produkty dla dzieci) będą kupować tylko osoby, które tego potrzebują. W tym przypadku zapewne standardowo będzie to kobieta, która opiekuje się swoim malutkim dzieckiem. Tak samo pomyślcie o swoim produkcie i stwórzcie wyobrażenie, które będzie przedstawiać Waszego klienta. Na tej podstawie musicie odpowiedzieć na kilka pytań, które pozwolą Wam lepiej określić charakter persony:

 

1. Jak zachowuje się ta osoba i czym zajmuje się na co dzień?

2. Jakie ma nastawienie do życia i codzienności?

3. Jakie są jej standardowe potrzeby?

4. Jakie są jej życiowe wyzwania, przed którymi stoi?

5. Czym kieruje się w życiu? Jakie są jej cele i motywacja?

 

Karta persony – przykłady

Na podstawie informacji, które udało Wam się zgromadzić tworzona jest karta persony. Jest to wizualizacja osoby, którą sobie wyobraziliśmy wraz z określeniem jej cech i charakteru. Podane wcześniej pytania możecie dowolnie modyfikować. To od Was zależy, jakie informacje są potrzebne aby zrozumieć potencjalnego odbiorcę i lepiej dopasować kierowane do niej treści.

Poniżej przedstawiam Wam kilka przykładowych kart person, którymi możecie się zainspirować podczas tworzenia swoich własnych.

 

leanbrandbook.com

openlawlab.com

startafire.com

 

 ux.marszalkowski.org

 

 

amywright.me

 

Dajcie znać czy określacie persony dla swoich biznesów? Jak wyglądają i czy ich używacie? A może kompletnie się u Was nie sprawdzają? Koniecznie podzielcie się swoją opinią w komentarzu.

  • Pingback: Sobotnia czytelnia - #5 - Urszula Marketing()

  • Dopiero jestem na początku drogi. Działam na razie na podstawie prób i błędów. Dopiero niedawno zdałam sobie sprawę, że muszę określić moją grupę docelową – również na podstawie swoich przemyśleń. Na razie eksperymentuję – raz idzie lepiej, raz idzie gorzej. Ten wpis jest dla mnie bardzo ważny przy dalszym określaniu w którą stronę chcę iść – bardzo pięknie dziękuję :)

    • Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję ale miałam chwilowe ograniczenie dostępu do internetu:) Eksperymenty są dobre, bo dzięki temu możesz w rzeczywistości sprawdzić jak na Twoje działania reagują odbiorcy. Nie ma sztywnego przepisu, każda grupa jest inna, a dzięki temu że „raz idzie lepiej, raz gorzej” możesz poznać czytelników i wyciągać wnioski. Trzymam kciuki i próbuj dalej a sama zobaczysz, że z biegiem czasu droga w którą stronę będziesz miała iść sama się wyklaruje :)