Pozyskiwanie adresów e-mail. 16 pomysłów aby zrobić to lepiej.

Wysyłanie maili to doskonały sposób na utrzymywanie kontaktu z odbiorcami zainteresowanymi marką. Dzięki temu możecie docierać do swoich klientów lub czytelników i regularnie oferować im swoje usługi bądź produkty. Pozyskiwanie adresów email to nie lada wyzwanie, ponieważ tylko mały odsetek osób odwiedzających witrynę godzi się na pozostawienie danych kontaktowych. Jak zatem skutecznie się za to zabrać? Poznajcie 20 sposobów na pozyskiwanie adresów e-mail (także offline!).


Bardzo często podczas pracy tworzymy coś w oparciu o utrwalone w naszych głowach schematy, nie zastanawiając się nad tym, czy wykorzystujemy wszystkie dostępne nam opcje. Czasem warto wyrwać się z marazmu i spojrzeć na swoje działania z dystansu. Tak samo jest podczas pozyskiwania adresów e-mail. Znamy sposoby na ich zbieranie, jednak czy aby na pewno wykorzystujemy wszystkie możliwości aby robić to efektywnie? Na pewno znajdą się także inne pomysły, o których w tekście nie wspominam – potraktujcie zatem tą listę jako źródło inspiracji i odświeżenia.

 

1. Dodanie możliwości zapisania się na stronie

Pierwszy i zarazem najbardziej oczywisty sposób. Choć to zapewne banalny przykład dla wielu z Was, przypomnę tym zapominalskim osobom, które jeszcze tego nie zrobiły.

Zbieranie adresów e-mail może odbywać się na dwa sposoby:

  • single opt – in (opcja bez potwierdzenia zapisu e-mail)
  • double opt – in (z potwierdzeniem zapis e-mail poprzez link uwierzytelniający)

Wiele opinii, z którymi się spotykałam skłaniają się ku opcji bez potwierdzenia. Za takim rozwiązaniem przemawia m.in. szybsza możliwość zapisu. Dzięki temu liczba subskrybentów rośnie w znacznie szybszym tempie. Nie do końca jest to dobre rozwiązanie, ponieważ spora część użytkowników podaje adresy z których już dawno nie korzysta. Warto jednak znać dostępne rozwiązania zapisu z potwierdzeniem i bez.

 

2. Wezwanie do działania „call to action”

Obok miejsca, w którym można wpisać się do bazy mailingowej warto umieścić napis zawierający zachęcające słowa np. zapisz się, pobierz, zarejestruj się. Na licznych przykładach udowodniono, że treść, która wskazuje użytkownikowi co powinien zrobić w danym momencie na prawdę działa.

Aby dodatkowo wzmocnić przekaz możecie zastosować też poniższe wskazówki:

  • Użyjcie słów określający czas teraźniejszy,
  • Stwórzcie kreatywny tekst, który wzbudzi ciekawość.
  • Wspomnijcie o tym, że działanie nie wymaga dużej ilości czasu i nic nie kosztuje.

 

3. Ekstra produkt oferowany w zamian

Pozyskiwanie adresów e-mail to sprawa bardzo delikatna. W świecie wszechobecnej inwigilacji ludzie nie są chętni aby podać swoje dane kontaktowe obcym osobom. Sytuacja zmienia się jeśli zaoferujemy coś w zamian. Użytkownik będzie wtedy wiedział, że może dzięki temu coś zyskać i nie oddaje swoich danych całkowicie za darmo. Zatem im lepszą ofertę zaproponujemy w zamian, tym pozyskiwanie adresów e-mail będzie bardziej skuteczne.

Przykładowe rzeczy, które możecie udostępnić w zamian za podanie maila:

  • e-book,
  • checklista,
  • kalendarz,
  • grafika

 

4. Promocja stworzonych treści, których dostęp uzyskiwany jest na maila

Pomysł na oferowanie czegoś ekstra w zamian za podanie adresu e-mail za nami. Oczywiście możemy już nic więcej nie robić, jednak warto maksymalnie wykorzystać taki produkt i wycisnąć z niego jak najwięcej korzyści. Na stworzenie dodatkowej treści, która będzie służyła pozyskiwaniu adresów e-mail trzeba poświęcić dość sporą ilość czasu. Dodatkowa promocja sprawi, że koszt jaki trzeba ponieść w związku z jego produkcją będzie spadał wprost proporcjonalnie do liczby pozyskanych maili (dla osób, które robią wszystko same – czas to także jest koszt, tyle że nie spieniężony!:)). W ten sposób zmaksymalizujemy swój zysk!

Gdzie możecie promować udostępniane produkty?

  • media społecznościowe np. Facebook, Twitter, Pinterest
  • profile biznesowe, tj. Google +, LinkedIn
  • dyskusje i fora, które dotyczą określonej tematyki

 

5. Stworzenie okna „pop up”

Na początek – dobra wiadomość dla Was. Aby stworzyć okno pojawiające się w witrynie, które zachęcają do zapisu nie trzeba być programistą. Możecie wykorzystać aplikacje (np. Hello Bar), które służą do zwiększania listy mailingowej i zadbają o to, aby „pop up” pojawiał się w określonym przez Was czasie i miejscu. Zamieście w nim niestandardowy tekst, który zachęci odbiorców do zapisania się na listę. Najlepiej będzie jeśli umieścicie go w widocznym miejscu i określicie w jakim momencie ma się wyświetlać. Jest to metoda dość agresywna, jednak warta przetestowania.

 

6. Dystrybucja materiałów promocyjnych

Kto powiedział, że pozyskiwanie adresów e-mail musi odbywać się tylko i wyłącznie online?

To, w jaki sposób będziecie zbierać maile zależy tylko i wyłącznie od Was. Możecie to robić także poza zasięgiem komputera! Wystarczy, że zaprojektujecie i wykonacie ulotki (lub inne materiały promocyjne) promujące markę i zapewnicie sobie właściwą dystrybucję. Warto wybrać popularne miejsce, gdzie lubi przebywać społeczność podobna do Waszej grupy docelowej w internecie. Na ulotce oczywiście powinna pojawić się informacja o możliwości zapisu do bazy mailingowej i wskazanie miejsca gdzie można tego dokonać. Można? Można!

 

7. Zorganizowanie spotkania tematycznego

Kolejnym sposobem na pozyskiwanie adresów e-mail w trybie offline to zorganizowanie spotkania. Zorganizujcie miejsce, gdzie będzie mogła spotkać się większa liczba osób a dyskusja będzie się toczyć wokół określonego tematu. Dobrze sprawdzi się także wydarzenie w otwartej przestrzeni, np.w parku. Na dodatek takie rozwiązanie nie będziecie musieli nic zapłacić.

Jak pozyskiwać maile podczas realizacji takiego pomysłu?

Miejsce i datę spotkania udostępniajcie na maila. Dzięki temu możecie zdobyć sporą liczbę nowych adresów!

 

8. Współpraca z innymi osobami lub marką

Znajdźcie osoby zajmujące się tą samą dziedziną, najlepiej jeśli będą to osoby bądź marka, które lubicie i czerpiecie inspirację dla swoich działań.Zaproponujcie współpracę w zakresie pozyskiwania maili, która mogłaby polegać na wzajemnym poleceniu działalności, którą prowadzicie. Do tego typu działań możecie wykorzystać np. Facebooka.

Jeśli podejmiecie współpracę z osobą, która jest powszechnie uznawana za specjalistę w w danej tematyce – efekt gwarantowany.

 

9. Stworzenie własnego newslettera

Stwórzcie swój własny newsletter, który pozwoli Wam na zbieranie e-maili w zamian za dostarczanie regularnych informacji o nowych postach lub produktach.

Dobrą praktyką jest stworzenie aury wyjątkowości dla osób, które zapiszą się na newsletter. Taki efekt możecie uzyskać kiedy przesyłacie niepublikowane nigdzie indziej materiały czy oferty promocyjne. Dzięki temu, dużo więcej osób będzie chciało do niego dołączyć!

Pamiętajcie o personalizacji wiadomości. Używaj imion subskrybentów i zwracaj się do nich w odpowiedniej osobie. Badania dowodzą, że taki kontakt nie tylko pozytywne wpływa na relacje ale również na… wyższy wskaźnik konwersji. Można by rzec, że tym sposobem da się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu :)

 

10. Przeprowadzenie konkursu

Przeprowadzenie konkursu to kolejny z pomysłów na rozbudowanie bazy adresów e-mail. Jest to rozwiązanie szczególnie dobre dla biznesów i marek, które nie są jeszcze bardzo znane i popularne. Dzięki konkursowi macie szansę przyciągnąć sporą liczbę osób i tym samym pozyskać nowych subskrybentów.

Dobrym rozwiązaniem jest organizacja konkursu na portalu społecznościowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu macie szansę na dotarcie do nowych odbiorców. Aby pozyskać dodatkowe adresy e-mail przyjmijcie, że jednym z warunków udziału w konkursie będzie akceptacja wykorzystywania danych.

 

11. Zorganizowanie webinaru

Webinary to popularna forma spotkań on-line. Najczęściej wykorzystywane jako narzędzie szkoleniowe lub marketingowe.

Aby wykorzystać webinar do pozyskiwania adresów e-mail przygotujcie materiał, który zainteresuje odbiorców. Poinformujcie o zorganizowanym przez Ciebie wydarzeniu w mediach społecznościowych lub innych dostępnych kanałach komunikacji. Do promocji webinaru możecie wykorzystać także fora internetowe lub grupy na Facebooku. Link do miejsca, w którym się odbędzie udostępniajcie na pocztę zbierając przy tym kolejne adresy.

 

12. Wykorzystanie płatnych reklam

Choć pomysł z wykorzystaniem narzędzi, za które trzeba zapłacić nie każdemu może przypadać do gustu – jest to jedna z dostępnych opcji, które mogą pomóc podczas zbierania danych. Przy odpowiedniej strategii często możecie zyskać dużo więcej niż zainwestowanie w ten cel środki.

Jak pozyskiwać adresy za pomocą płatnych reklam?
Promujcie swoją markę za pomocą Google AdWords lub Facebooka. Stwórzcie reklamę prowadzącą wprost na stronę z możliwością zapisania się do listy mailingowej. Reklama musi być intrygująca, inaczej plan może się nie powieść. Warto zatem zadbać o dobry content promowanych treści.

 

13. Napisanie poradnika

Kolejnym sposobem na powiększenie bazy mailingowej jest napisanie poradnika, który zainteresuje potencjalnych odbiorców. Najlepiej jeśli będzie rozwiązywał popularny problem bądź ukaże w jaki sposób można go rozwiązać. Ważne jest aby treści znajdujące się wewnątrz były możliwie najwyższej jakości. Tylko wtedy możecie mieć pewność, że skusi się na niego spora liczba osób. Udostępnianie poradnika powinno odbyć się za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wszyscy którzy zainteresują się tematem dostaną go na maila a Wy będziecie bogatsi o kolejne dane.

P.S. Dodajcie w poradniku informacje na temat Twojej działalności. W przypadku dalszego udostępnienia i powielania, masz szansę zainteresować kolejnych czytelników, a tym samym przyciągnąć kolejnych subskrybentów!

 

14. Zorganizowanie kursu mailowego

Kursy mailowe to prawdziwa zachęta do tego aby pozostawić swój adres e-mail. Wykorzystajcie tę możliwość także u siebie!

Co musicie zrobić aby zorganizować kurs i zdobywać dzięki temu adresy e-mail?

  1. Po pierwsze przygotujcie ciekawy materiał, którym chcecie podzielić się z innymi. Najlepiej będzie poruszał tematykę, w której się specjalizujecie. Dzięki temu będziecie bardziej wiarygodni a adresów e-mail przybędzie znacznie więcej.
  2. Wybierzcie narzędzie, które ułatwi Ci wysyłanie  masowych maili (na rynku dostępnych jest ich na prawdę wiele, np. Freshmail)
  3. Promujcie wydarzenie, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o możliwości uczestniczenia w kursie.

 

15. Testowanie miejsca, w którym zbierane są maile

Testy, testy, testy! Nic tak nie usprawnia procesu pozyskiwania adresów e-mail jak nieustanne sprawdzanie skuteczności rozwiązań. Sprawdzajcie wszystko co jest tylko możliwe, m.in. jak użytkownicy reagują na zmianę koloru, obrazów oraz danych pojawiających się w miejscu służącym zbierania maili. Z pozoru mała aktualizacja w procesie pozyskiwania danych może przynieść spore efekty!

Do analizy danych pomocne będzie narzędzie Google Analytics, które zmierzy ruch i reakcje w poszczególnych rozwiązaniach.

 

16. Zbieranie zapisów podczas procesu zakupowego

Proces zakupowy to świetny sposób na pozyskiwanie adresów e-mail. Możliwość zapisania się do listy mailingowej podczas zakupów w sklepie to idealny moment na zbieranie danych wprost od osób, które zainteresowane są produktem. W tym rozwiązaniu nie ma szans na pomyłkę i dotarcie do błędnie określonej grupy odbiorców. W miejscu, w którym finalizuje się zakupy znajdują się tylko osoby realnie zainteresowane Waszą ofertą. Jak można tego nie wykorzystać? :)

Podczas realizacji tego pomysłu pamiętajcie o jednej bardzo ważnej rzeczy – nie zmuszajcie klientów do podania adresu e-mail. Możliwość wyboru w kwestii pozostawienia swoich danych NIE BĘDZIE skutkować porzuceniem koszyka!


WAŻNE! Podczas pozyskiwania adresów e-mail pamiętajcie o zachowaniu umiaru i wybór najlepszych dla siebie sposobów. Czasami lepiej jest wykorzystać mniejszą liczbę pomysłów, ponieważ ich nadmiar może zaszkodzić. Nikt nie chce być z każdej strony atakowany komunikatami informującymi o możliwości pozostawienia adresu e-mail (domyślam się, że Wy również!). Dlatego zachowajcie złoty środek i testujcie wszystko co się da!

Dajcie znać w komentarzach jakie sposoby wykorzystujecie i co się u Was najlepiej sprawdza!