5 najlepszych strategii na link building krok po kroku

strategie link building

Link building to zagadnienie, którym zajmują się głównie specjaliści od pozycjonowania. Budowanie zaplecza linków strony sprawia, że strona osiąga lepsze pozycje w wyszukiwarce. Dzięki temu wzrasta także nasza widoczność w sieci. Pojęcie te, choć często niezrozumiałe i kojarzone z niewykonalnym zadaniem wcale nie jest tak trudne jak się wydaje. W tym poście przedstawię Wam, jak prosto i skutecznie realizować najlepsze strategie link buildingu.


 

1. Viral Marketing

Aby ten model strategii był skuteczny konieczne jest stworzenie dobrej jakości contentu. Najlepsze wyniki osiągniecie tworząc treść typu „evergreen”, które zawsze są świeże (zielone) i nigdy nie tracą ważności. Są aktualne nawet kilka lat od daty publikacji. Dobrze sprawdzają się treści typu:

  • ebook,
  • 10 sposobów na…,
  • video,
  • podcast,
  • infografika,
  • lista najlepszych…

Wybierzcie jedną z dostępnych form, jaką chcecie stworzyć. Zadbajcie o świetny tekst oraz oprawę graficzną, bez tego cała strategia nie będzie działać.

Gdy już to zrobicie, możecie zabrać się za realizację strategii. Aby viral nabrał rozpędu i zyskał lepszy efekt link buildingu możecie zastosować poniższą strategię:

Strategia viral marketing:

Stwórzcie listę odbiorców Waszej publikacji. Mogą to być m.in. osoby, które zajmują się podobną tematyką do Was, które w przeszłości udostępniały podobny content u siebie. Zacznijcie komentować, dyskutować i udzielać się na ich stronach. Dodatkowo możecie zapisać się na newsletter. Jednym słowem, nawiążcie kontakt z potencjalnymi odbiorcami tworząc więź emocjonalną. W tym kroku trzeba pamiętać także o tym, że najlepiej jest wybierać strony o jak największej popularności i długości funkcjonowania. Link building dzięki temu stanie się bardziej wartościowy.
Po opublikowaniu treści nawiążcie kontakt ze swoimi odbiorcami. Poinformujcie ich w krótkich mailach o stworzonej treści oraz zachęćcie do jej udostępnienia. Warto zadbać o to, aby wysiłek, który muszą w to włożyć był jak najmniejszy. Dzięki temu szansa, że udostępnią Wasz content będzie znacznie większa.
Udostępnijcie artykuł w social mediach i innych miejscach, które wykorzystujecie do promocji.

 

Przykładowy mail:

Cześć,

Jestem wielkim fanem Twojej pracy i bardzo często udostępniam treści, które publikujesz. Twój ostatni tekst o link buildingu był na prawdę niesamowity! 

Chciałabym/Chciałbym podzielić się z Tobą stworzoną przeze mnie ostatnią publikacją, która nawiązuje do Twojego tekstu. Myślę, że może Cię zainteresować.  Wiem, że z pewnością jesteś bardzo zajęty, ale może byłbyś chętny dziś udostępnić mój tekst?

Poniżej podaję Ci gotowy tweet, który możesz wrzucić u siebie:

Nowy tekst @press_yourself o narzędziach Google, które musisz znać:  http://bit.ly/narzedzia_google

Wielkie dzięki,

Press Yourself

2. Posty gościnne

Pisanie postów gościnnych na blogach daje możliwość dotarcia do nowej grupy odbiorców. Aby zmaksymalizować skuteczność tej techniki należy wybrać tylko te, które są najbardziej cenione i mają największe zasięgi. Znajdźcie takie blogi, których odbiorcy chętnie udostępnią przeczytaną treść dalej. Wpiszcie w wyszukiwarkę Google temat, o którym będzie wpis. Pierwsze w kolejności blogi, które się Wam ukażą to te, w których powinniście opublikować swoją treść. Posty gościnne to bardzo dobry sposób na link building, jednak aby przyniósł zamierzony efekt musicie wziąć pod uwagę trzy kwestie:

  • Poznać czym możesz zainteresować nową grupę odbiorców,
  • Dowiedzieć się jaki content będzie przez nich najbardziej udostępniany,
  • Określić, jakie wrażenie sprawi zapoznanie się z treścią.

Strategia postów gościnnych:

Wybierzcie najlepsze z Waszych materiałów, których linki zamieścicie w poście
Ustalcie, na którym z blogów macie zamiar opublikować swoją treść
Napiszcie post gościnny i umieśćcie w nim linki do swojej witryny
Na zakończenie możecie dodać coś ekstra, aby zachęcić nowych odbiorców do odwiedzenia strony. Dobrze sprawdzą się przyciski call to action, dzięki którym będą mogli pobrać np. plik PDF.
Zachęćcie do komentowania oraz udostępnijcie link do posta w social mediach


Przykładowy mail:

Cześć,

Twój wpis o najlepszych sposobach na link building był naprawdę inspirujący.

Piszę do Ciebie, ponieważ chciałabym/chciałbym być jednym z twórców treści na Twoim blogu. Specjalizuję się w e-biznesie i mam kilka świetnych tekstów do zaoferowania. Oto niektóre z nich:

  • [wklej tytuł posta]
  • [wklej tytuł posta]

Tutaj znajdziesz kilka przykładów z mojej wcześniejszej współpracy:

  • [wklej tytuł posta]
  • [wklej tytuł posta]

Czy byłabyś zainteresowana/zainteresowany współpracą nad którymś z tematów?

Wielkie dzięki, 

Press Yourself

3. Technika Skyscraper

Obecnie bardzo chętnie wykorzystywana i popularna. Technika Skyscraper polega na ulepszeniu treści, które już powstały. Jest bardzo skuteczna, dzięki niej w bardzo krótkim czasie możesz zyskać sporą liczbę odnośników i odwiedzin. Autorem tej metody jest Brian Tracy, jego post napisany tą techniką w ciągu 14 dni od daty publikacji przysporzył mu bardzo duży ruch.
 
link building technika skyscraper
http://backlinko.com/skyscraper-technique
 
 
 
link building technika skyscraper efekty
http://backlinko.com/skyscraper-technique
 
Zaletą tej metody jest to, że może na zostać wykorzystana przez każdego, w każdej tematyce i za każdym razem będzie przyniesie zamierzony efekt. Pod warunkiem, że wykonacie ją prawidłowo.

Strategia Skyscraper:

Znajdźcie  internecie interesujące tematy, które cieszą się popularnością. Do tego celu możecie wykorzystać podpowiedzi z Buzzsumo.com. Po prostu wpiszcie w pole wyszukiwarki adres strony lub temat, który Was interesuje. Dla lepszej skuteczności tę czynność powinniście powtórzyć kilka razy. Buzzsumo wskaże Wam posty najczęściej udostępniane w social mediach. Wybierzcie ten, który powtarza się najczęściej.
Stwórzcie treść lepszą od tego co znaleźliście w internecie. Możecie zrobić to na trzy sposoby:
  • stworzyć treść bardziej dogłębną, wyczerpującą temat. Jeśli znalezione posty zaczynają się od słów „10 pomysłów na…” napiszcie post, który będzie miał tych pomysłów 20.
  • przestarzałą, nieaktualną publikację zamieńcie na taką, z aktualnymi informacjami. Wiele spraw i tematów staje się z czasem nieużyteczne, wykorzystajcie ten fakt podczas pisania tekstu.
  • ulepszcie design treści, która została stworzona w sposób nieatrakcyjny. Nie chodzi tutaj bynajmniej o kopiowanie tekstu, po prostu opiszcie dany temat w sposób bardziej czytelny i atrakcyjny dla oka.
Skontaktujcie się z osobami, których treść zainspirowała Was do stworzenia wpisu. Wyślijcie krótki email informujący o tym, że stworzyliście treść na podobny temat, jednak jest on bardziej aktualny/rozegły.
 

Przykładowy mail:

 
Cześć,
 
Szukałam/szukałem artykułów na temat [wpisz temat o którym piszesz] i natknąłem się na Twój wpis [URL]. Świetny i inspirujący tekst, dzięki [imię]!
 
Wspomniałam/wspomniałem o nim w jednym z moich ulubionych artykułów [tytuł artykułu].
Jest to podobny temat do Twojego wpisu [tytuł] jednak jest bardziej aktualny i szczegółowy: [URL].
Myślę, że jest wart wspomnienia o nim na Twojej stronie.
 
Pozdrawiam,
Press Yourself
 

4. Udzielenie wywiadu

Jeśli wypracowaliście sobie dobrą reputację w swojej niszy, bardzo prawdopodobne że oferty przeprowadzenia wywiadu otrzymujecie dość często. Jeśli jesteście początkującymi twórcami, z pewnością propozycji udzielenia wywiadów nie macie zbyt wiele. Możliwe, że nie ma ich w ogóle. Nic nie stoi na przeszkodzie abyście sami postarali się o taki wywiad. Dzięki temu możecie zyskać kilka solidnych linków, które nie kosztują więcej niż czas poświęcony na jego realizację.
 
Pewnie zastanawiacie się, gdzie w tym całym działaniu jest link building? Otóż, bardzo często podcasty publikowane są na blogach w kontekście jakiegoś konkretnego tematu. W treści zawierane są linki do stron/tematów które zostały poruszone w wywiadzie. Zobaczcie, jak działają Marek Jankowski i Paweł Tkaczyk na stronie https://malawielkafirma.pl/, gdzie zamieszczają podcasty i tworzą do tego odpowiednią treść.
 
Po udzieleniu wywiadu możecie podesłać 4-5 linków do tematów, o których wspominaliście w udzielanych odpowiedziach. Podcaster prawdopodobnie z radością przyjmie od Was gotową listę linków, którą przygotowaliście. Chociażby dlatego, że nie będzie musiał robić jej sam.

Strategia udzielania wywiadów:

Przeszukajcie dostępne w sieci podcasty w swojej niszy. Wybierzcie autorów, którzy tworzą podcasty na interesujące Was tematy.
Działajcie i oceniajcie podcasty, które uważacie za interesujące. Podcaster widząc, że śledzicie jego działania chętniej podejdzie do przeprowadzenia wywiadu. Aby mieć większą pewność, że podcaster zgodzi się na Waszą propozycję, wyszukajcie osoby o słabszej popularności, dla których możecie być autorytetem.
Napiszcie maila, w którym proponujesz współpracę.
 

Przykładowy mail:

Cześć,
 
Jakiś czas temu odkryłam/odkryłem Twoją stronę, na której publikujesz swoje podcasty. Szczerze żałuję, że nie znalazłam/znalazłem ich wcześniej, bo są na prawdę świetne. Zostawiłam/zostawiłem Ci kilka pochwalnych ocen, mam nadzieję, że dzięki temu dotrzesz do jeszcze większego grona odbiorców.
 
Nie jestem pewna/pewien, czy szukasz gości do kolejnych odcinków, ale chciałabym znaleźć się na jednym z nich jeśli jesteś zainteresowany. Jestem [zawód lub opis firmy]. Myślę, że możemy stworzyć interesującą dyskusję na temat [temat].
 
W szczególności, możemy mówić o tym, jak ja [imponujące osiągnięcie].
 
Tak trzymaj!
 
Pozdrawiam,
Press Yourself

5. Niedziałające linki

Strategia link buildingu na niedziałające linki to dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na stworzenie nowej publikacji. Jest to najprostsza metoda link buildingu, dzięki której możecie zyskać na prawdę dobrej jakości linki. Strategia ta polega na wyszukiwaniu niedziałających linków w internecie i zamianie na własne. Warto pamiętać, aby strony w których chcecie podmienić link miały dobrą pozycję w wyszukiwarce i były popularne. Tylko dzięki takim stronom, nasze linki będą dobrej jakości.

Strategia wymiany niedziałających linków:

Przeszukajcie internet i znajdźcie niedziałające linki na stronach, które publikują artykuły na podobny temat. Znajdźcie strony, które mają spore zasięgi i są wartościowe dla odbiorców z Waszej niszy.
Skontaktujcie się z Twórcami treści, których linki są aktualnie nieaktywne. Zaproponujcie im wartościowy tekst, który mogą podmienić w miejsce niedziałającego linku.
 

Przykładowy mail:

Cześć,
 
szukałam/szukałem wczoraj informacji na temat [temat]. Natknęłam/natknąłem się na Twój post o [tytuł]. Zauważyłam/zauważyłem, że jeden z zasobów o których wspomniałeś na stronie już nie istnieje.
 
Niedawno stworzyłam/stworzyłem poradnik na ten temat [URL]. Jeśli chcesz, możesz dodać link do mojej strony w miejsce tego, który już nie działa.
 
To może być dobry dodatek i uzupełnienie treści artykułu.
Myślę, że czytelnikom też się spodoba.
 
Pozdrawiam,
Press Yourself

Podsumowanie

Ważnym elementem, który powtarza się w każdej strategii jest kontakt z innymi blogerami/ influencerami. Bez niego, ich skuteczność byłaby wątpliwa a stworzone artykuły mogłyby zostać niezauważone.
 
Podczas tworzenia każdej z treści na stronie odpowiedni marketing jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym popularność contentu. Możecie cierpliwie czekać aż ktoś zauważy Waszą treść lub zacząć działać i cieszyć się z efektów jakie możecie osiągnąć sami.
 
Dajcie znać, czy korzystacie  z wymienionych strategii? Która ze strategii najbardziej przypadła Wam do gustu?
  • Ja z postami gościnnymi mam pewien problem. Zacząłem pisać o allegro, ale nie mogę znaleźć aktualnego bloga o tej tematyce. Z drugiej strony będę próbował wskoczyć w tą niszę. Skoro nikt nie pisze to zacznę ja :)

    • O Allegro piszą także osoby zajmujące się e-commerce :) Btw., pomysł na bloga mi się podoba, zawodowo też mam styczność ze sprzedażą na Allegro. Będę śledzić Twoje posty :)

  • Agnieszka Maciejewska

    Bardzo przydatny dla mnie tekst. Dziękuję. Zwłaszcza za te przykladowe e-maile.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    • Bardzo mi miło, że to, o czym piszę komuś się przydaje :) chętnie Cię odwiedzę ale nie umiem nigdzie znaleźć linka do Twojej strony.

  • Bardzo dobre porady. Zapisuję sobie post do przemyślenia :-)

    • Bardzo się cieszę, że Ci się podobają :) Mam nadzieję, że nie tylko przemyślisz ale także i skorzystasz! :)

  • Justyna Szmuc

    Bardzo przydatny post :) zwłaszcza z tymi przykładami maili napewno bardzo się przyda

  • Świetny artykuł i rewelacyjne porady. Zastanawiam się tylko, jak się przełamać, żeby pisać do innych ;)

    • Myślę, że nie ma się co zastanawiać, najlepiej od razu zacząć działać :)

  • Bardzo przydatne porady. Ostatnio nawet przygotowywałam maila z propozycją postu gościnnego – teraz jeszcze raz do niego wrócę i przeredaguję co nieco :) Pozdrawiam!

  • cfarm

    Niesamowicie przydatny artykuł, dziękuję!! Know-how jakiego szukałam!

  • Wielkie DZIĘKUJĘ za artykuł! Przeczytany z zaciekawieniem i zapisany w ulubionych, przydatnych linkach :)

  • Niedawno wystartowałam z blogowaniem więc rady dla mnie idealne :) dzieki! :)

  • naszebabelkowo.blogspot.com

    Świetne porady. Już od jakiegoś czasu zastanawiam się nad nowa strategią dla swojego bloga, więc ten post bardzo mi się przyda :)

  • Klaudia Kocurek

    Świetny tekst! Bardzo czytelny i zrozumiały :) dziękuję za pomoc!
    Zapraszam: http://www.fancycares.blogspot.com

    • Czasami mam wrażenie, że ciężko mnie zrozumieć i niezmiernie mi miło, że jednak ktoś daje radę :)

  • Dużo przydatnych wiadomości! Dziękuję!

  • Bardzo obszernie napisane. Ciekawe przykłady i wszystko super wyjaśnione. Dzięki i pozdrawiam! :)

    • Ja również dziękuję za miły komentarz. Cieszę się, że się podoba, w szczególności że od jakiegoś czasu podglądam także Twojego bloga :)

      • Wszystko się tam jeszcze rozwija. Dużo pracy mnie czeka. Dzięki, że obserwujesz bloga. :)