Tagline. Jak stworzyć dobre hasło marketingowe?

Dobrze dobrane hasło marketingowe może przynieść wiele korzyści Tobie i Twojej marce.  Jak powinien wyglądać slogan i o czym powinien informować odbiorców aby skutecznie reprezentować markę? 


 

Co to jest tagline?

Tagline to podtytuł, który najczęściej znajduje się pod logiem marki.

Bardzo często nazywany jest także sloganem. 

 

Dlaczego warto stworzyć tagline?

Pierwszą i najbardziej podstawową korzyścią posiadania sloganu jest prestiż marki. Pomimo rosnącej świadomości ludzi prowadzących biznes ten punkt tworzenia marki jest bardzo często uważany za nieistotny a w efekcie także pomijany. Posiadanie sloganu nie jest rzeczą obowiązkową, jednak mając go możemy skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. W hasłach marketingowych bardzo często zawarty jest cel, jaki przyświeca firmie oraz w czym się specjalizuje.

Dobrym przykładem będą tutaj hasła: 

 „Have it your way” – Burger King

 „We serve you decaf if you’re rude” – Starbucks Coffee

Przytoczone slogany podkreślają indywidualne podejście do każdego z klientów. Dzięki temu czują się oni wyjątkowi i chętnie tam wracają.

Dobry, intrygujący tagline daje możliwość możliwość dotarcia do osób, które pozornie nie były zainteresowane daną usługą/ produktem. Zaciekawienie pośród potencjalnych klientów może przekuć się w realny zysk. Jeśli skutecznie sformułujesz slogan, możesz być pewny, że firma zostanie zapamiętana, a to już połowa drogi do skorzystania z usług firmy.

Kolejną zaletą stworzenia hasła marketingowego jest możliwość szybszego dotarcia do potencjalnych klientów. Umiejętnie zaaranżowane logo wraz ze sloganem tworzy skuteczną formę identyfikacji wizualnej. Slogany stosuje się także w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Dobra ekspozycja cech charakterystycznych marki daje jasny i konkretny komunikat, w czym jesteśmy lepsi od innych.

 

Co warto podkreślić tworząc hasło marketingowe dla swojej marki?

Tworząc tagline warto prześledzić ofertę konkurencji. Zidentyfikować jej mocne i słabe strony oraz braki i cechy wyróżniające. To samo powinniśmy zrobić w stosunku do naszej działalności. Mając te informacje, zastanów się, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i wykorzystaj cechy charakterystyczne dla Twojej marki. Oprócz wyróżników, które bezpośrednio wynikają z oferowanych przez Ciebie produktów lub usług, są również inne, które świadczą o unikatowości firmy. Wartością marki może być m.in. długość trwania działalności, tradycja, z jaką coś tworzysz lub fakt, że jest to działalność rodzinna. 

Twoja działalność jest wynikiem potrzeb wyższego rzędu? Działasz, bo chcesz uczynić świat bardziej wartościowym? Jeśli tak to świetnie. Taką postawę warto podkreślić tworząc tagline. Jeszcze lepiej, jeśli posiadasz jasno określoną wizję i misję. Chęć uczynienia czyjegoś życia łatwiejszym i przyjemniejszym jest chyba najczęściej wykorzystywany w sloganach. I myślę, że jednym z najbardziej skutecznych i wartościowych. Tworząc slogan w oparciu o to, co jest dla Ciebie ważne, stajesz się także bardziej wiarygodny.

Podczas tworzenia hasła marketingowego warto również pamiętać o tym, do kogo skierowany jest tekst. Inne hasła przemawiają do ludzi młodych niż do osób starszych. Istotna jest także płeć odbiorcy, jego zainteresowania czy wykształcenie. Prostym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest stworzenie fikcyjnego odbiorcy oraz określenie jego oczekiwań i cech charakterystycznych.

 

O czym powinien informować tagline?

Konstrukcję hasła marketingowego dla swojej marki powinieneś oprzeć na odpowiedziach z trzech poniższych pytań:

  • Jakie produkty/usługi oferuje firma?
  • Jakie korzyści dostarcza konsumentowi?
  • Jakie emocje towarzyszą podczas korzystania z oferowanych produktów/usług?

Odpowiedzi na te pytania nie zawsze zawarte są bezpośrednio w sloganie. Ważne jest, żebyśmy sami mogli określić, jakie korzyści czy emocje na temat marki dostarcza nam przekaz. Po stworzeniu tagline’u warto na chwilę spojrzeć na hasło z perspektywy odbiorcy i zastanowić się, czy potrafimy udzielić informacji na te trzy pytania.

 

Przykłady prawidłowo skonstruowanych sloganów

tagline press yourself

 

Narzędzia do tworzenia haseł online

Na koniec wersja dla leniwych.

Tym, którzy wolą skorzystać z podpowiedzi lub chcą się zainspirować tworząc tagline dla swojej marki polecam te oto narzędzia:

Narzędzia do tworzenia haseł online są proste w obsłudze, dzięki czemu w kilka sekund możesz wyczarować slogan. Niemniej jednak, do automatycznych aplikacji zalecam podchodzić ostrożnie i nie brać wszystkich podpowiedzi na poważnie.

 


Co myślicie o tworzeniu hasła marketingowego dla marki? Czy jest dla Was istotne? 

Jeśli już macie slogan, koniecznie podzielcie się jaką działalność prowadzicie i jak brzmi Wasze hasło!

  • Jesteśmy na etapie wymyślania hasła reklamowego dla naszego bloga. Opornie nam to idzie, bo to nie jest takie proste. Zobaczymy co podpowiedzą zaproponowane przez Ciebie programy ;)

    • Zgadzam się z Tobą, to nie jest prosta sprawa. Tworząc hasło marketingowe powinniśmy starać się przedstawić kwintesencję treści jakie pojawiają się na blogu. Czy macie już jakiś wstępny pomysł?

  • Żeby nie było, że reklama :) – firma projektująca wnętrza i wykonująca do nich zabudowy meblowe „XYZ – po prostu piękne wnętrza”. I tyle, nic więcej. Działa :)
    Ale sprawdzę Twoje propozycje i może automaty coś fajnego podpowiedzą? :)

    • Tworzenie hasła marketingowego jest po części intuicyjne, to nie jest produkt tworzony wedle ściśle określonego przepisu. Warto jednak znać zasady jego tworzenia. Hasło „po prostu piękne wnętrza” odpowiada poniekąd na trzy pytania podane w artykule:

      1) Firma oferuje stylowe wyposażenie
      2) Korzyścią jest piękna przestrzeń
      3) Emocje nie do końca są tutaj wskazane jednak myśląc o czymś pięknym, wyobrażamy sobie coś przyjemnego

      Twój komentarz zatem potwierdza tylko, że wskazane przeze mnie zasady są słuszne:)

  • OKej, zachęcona napiszę, że prowadzę Społeczność MOC KOBIET, której tagline brzmi „Motywuje nas współpraca” :D

    • Bardzo Ci dziękuję, że podzieliłaś się jak brzmi slogan Waszej społeczności. „Motywuje nas współpraca” to fajne hasło odpowiednie dla rodzaju działalności jaką realizujecie. Może się czepiam, ale brakuje mi w nim jednej podstawowej kwestii – slogan nie mówi o tym jaką korzyść daje wstąpienie do Waszej grupy (bo ma do tego zachęcać, prawda?). W sloganie zawarte są informacje co jest ważne dla Was, brzmi to troszkę jak myśl przewodnia, hasło jakim się kierujecie. Pominięty został odbiorca, a to do niego jest kierowany slogan. Wykorzystując hasło, które już macie wprowadziłabym małą modyfikację: „Współpraca, która motywuje”. Korzyścią jest tutaj współpraca z pozostałą częścią kobiet, dzięki której dostajemy motywacyjnego kopa. Pozdrawiam :)

      • Super propozycja! Dziekuje za te cenna analize! Duzo mam na glowie, wiec odp. z opoznieniem, ale dzis w nocy zrobilam zmiane na podstawie Twoich uwag :-) Mam nadzieje, ze dzieki temu przekaz zyska na klarownosci :-)
        Nie wykorzystywalam tagline zbytnio do tej pory, bo nie do konca mi w nim gralo. Teraz jest wlasciwie rozlozony akcent. Mala zmiana, a cieszy :-D
        Dzieki za pomoc jeszcze raz!
        Pozdrawiam serdecznie :-)
        Sylwia